6/02/2009

De la sate

Am fost astăzi să fac un reportaj despre o biserică de lemn din comuna Coşeşti. O sa îl vedeţi săptămâna viitoare. Am găsit în satul Jupâneşti - unde e şi biserica - o istorie bogată şi foarte multă pasiune pentru trecut. Locul e plin de legende şi, poate cel mai important, de oameni care le cunosc şi care abia aşteaptă să le povestească. Aşa am aflat cum s-au aşezat primii locuitori ai satului şi care este povestea lui Radu, un haiduc celebru din cântecul la fel de cunoscut.
Ca un bonus, vă voi povesti pe scurt legenda Râului Doamnei, pe care nu o veţi vedea în reportaj. Râul se numea pe timpuri Râul Negru pentru că era de patru ori mai mare decât este acum, iar apa lui era iute şi tulbure. Aceasta se întâmpla în vremea lui Vlaicu Vodă. Legenda spune că Doamna Clara, mama vitregă a Domnitorului, a fugit de la Curte când a aflat că urma să fie ucisă pentru că a ordonat ridicarea unei biserici catolice în capitala ţării. Oamenii povestesc că mergea spre Câmpulung pentru a ajunge în Transilvania şi din cauză că apele râului erau foarte mari şi învolburate trăsura ei s-a răsturnat, iar doamna Clara s-a înecat. Şi de atunci, râul a primit denumirea de Râul Doamnei.
Vă asigur că omul care mi-a povestit-o a fost mult mai atent la detalii, dar eu am încercat să surprind esenţialul pentru a face economie de cuvinte.

Un comentariu:

  1. Frumoase locuri si legende ai descoperit tu in meseria pe care o faci. Ma bucur ca le impartasesti si aici. Dar saptamana asta cu ce-o sa fie Reportajul?

    RăspundețiȘtergere